Lidské smysly

Týden od pondělí 17. 1. 2022 bude téměř beze zbytku naplněn projektem Lidské smysly. Změní se zcela jeho organizace, konkrétně vždy v první hodině se budeme věnovat kombinaci českého jazyka a matematiky, domácí úkoly zůstávají beze změny, také angličtina není zrušena. V dalších hodinách se však již budeme věnovat lidským smyslům, každý den právě jednomu.

V pondělí začneme hmatem. Nebudu zde uvádět všechny činnosti a aktivity, které děti čekají, je však nutné požádat o pomoc při přípravě, proto alespoň malá konkretizace. Na pondělí dostanou děti za úkol přinést si do školy bezpečně ostrý předmět. Kdo doma nic nenajde, poskytnu velkou jehlu s tupou špičkou, nemám ale pro všechny. Děti si již o víkendu připraví aktivitu pro seznámení s Braillovým písmem. Na tvrdý papír si dítě předkreslí jednoduchý tvar a poté do této nakreslené linie v malých rozestupech vytvoří vpichy. Na spodní straně se pak bříšky prstů snaží přejíždět propíchnuté body a obrázek rozeznat. Není to vůbec jednoduché, proto velmi jednoduchá musí být opravdu kresba sama. Ve škole si pak vyzkoušíme přímo písmena Braillova písma, proto ten ostrý předmět, kterým si ale děti neublíží.

V úterý se budeme zabývat zrakem. Aby se do jedné z her mohlo zapojit více dětí, byly by fajn tři kusy misek nebo ještě lépe kelímků. Podmínkou je stejný tvar, neprůhlednost a snadná uchopitelnost. Také pro tento den budou děti doma připravovat obrázek, stačí na měkký papír, podmínka je jeho naprosté utajení ve třídě. Obrázek by neměl být složitý, nejlépe v základních barvách. Příkladem, který už ale nedoporučuji použít, je třeba klasicky dům s plotem, stromem, boudou, sluncem, mrakem. Dítě ve dvojici bude totiž tento obrázek kreslit pouze podle “diktátu”, tudíž opět nejsou vhodné žádné složitosti, i tak to bude zajímavé.

Ve středu zapojíme nos a dodatečně ještě hmat. Děti si doma připraví do pěti malých nádob či sáčků pět věcí, které bude jejich kamarád/ka ve dvojici poznávat čichem. To samé platí o pěti věcech, které se bude snažit určit pouze hmatem. Potřebné záležitosti vybírejte samozřejmě rafinovaně, avšak s ohledem na věk dětí, poznat třeba muškátový oříšek nebo vodováhu by možná nezvládl ani dospělý.

Čtvrtek bude patřit sluchu. Také zde učiníte doma přípravu a zašlete pět věcí, které vydávají méně tradiční zvuky, aby poznávačka byla i trochu dobrodružná, ne však nemožná. Pokud budou tyto věci v páru a vlezou se do obalu od Kinder vajíček, přidám je ke svému zvukovému pexesu.

V pátek ukončíme projekt zapojením chuti, což samozřejmě vybízí k domácí přípravě pěti potravin, které budou předloženy dětem ve dvojicích k rozeznání. Zde se většinou děcka vyřádí nejvíc, rodiče asi také, myslete však na ty chudáky, jež budou požívat. Bude-li to nutné, přidejte malou lžičku, třeba hladká mouka nebo citronová šťáva se fakt špatně nabírá. Na tento den budou děti také potřebovat asi hrst hotového popcornu. Všechno ostatní, co bude v celém týdnu třeba, máme již ve škole.

Děkuji předem za pečlivou přípravu, chybějící záležitosti přivodí vždy smutek na straně dítěte a jsou nevítanou komplikací pro hladký průběh jistě zábavného i poučného týden.