Navigace

• Deutsch

Obsah

Úterý 30. května 2017

V úterý kolem půl sedmé ráno, když začínal krásný, slunečný den, jsme vyrazili směr Kutnohorsko. Po příjemné cestě s naším skvělým řidičem Sašou jsme dojeli do Třebíče, první plánované zastávky. Jednu skupinu čekala prohlídka baziliky svatého Prokopa, druhá skupina navštívila Starou synagogu, prošla židovskou čtvrtí a nakonec si prohlédla Novou synagogu s celým muzeem. Po nákupu nezbytných suvenýrů se obě skupinky vyměnily. Žáci se dověděli mnoho zajímavého o zmizelých židovských občanech a také se seznámili s příběhem Antonína Kaliny, který za záchranu 900 životů v koncentračním táboře Buchenwald obdržel titul Spravedlivý mezi národy. V bazilice svatého Prokopa jsme jen žasli nad spojením románské a gotické architektury v benediktinském klášteře.

Po krátké přestávce v historické části Třebíče jsme zamířili do Pelhřimova, kde nás čekala prohlídka Muzea rekordů a kuriozit a také Zlatých českých ručiček.

Plni dojmů, unavení i hladoví jsme docestovali až do Vlastějovic, místa našeho přechodného pobytu. Zde nás čekala výborná večeře a zasloužený odpočinek.

Středa 31. května

Po brzké snídani jsme vyjeli do Kutné Hory, kde nás čekal nejnáročnější den naší exkurze. Oblečeni do světlých perkytlí jsme navštívili stříbrné doly na Hrádku, kochali se historickým městem a obdivovali krásu Chrámu svaté Barbory. Bylo opravdu co obdivovat, neboť celý areál je zapsán jako památka UNESCO. Odpoledne jsme cestovali do Sedlce, kde nás průvodci zavedli do místní Kostnice, unikátní výzdobou i architekturou. Poté jsme navštívili Katedrálu v Sedlci a obdivovali rané dílo Jana Blažeje Santiniho Aichela.

Náročný den jsme završili na zámku Kačina, kde nás čekala interaktivní prohlídka, řada soutěží a zábavy při tanečcích v divadle, pantomimě, Hubertově jízdě, historickém kvízu a poznávaní života na tomto empírovém zámku.

Značně unavení a hladoví jsme se těšili do RS Radost, ve kterém nás čekala už výborná večeře.

Čtvrtek 1. června

Den dětí jsme zahájili návštěvou Českého Šternberka, kde nás čekal vzdělávací historický kvíz. Paní průvodkyně nás zahrnula množstvím informací z doby 18. a 19. století. Občerstveni výborným řízkem v poledním balíčku jsme se přesunuli do Sázavského kláštera a poznávali život dnes už svatého Prokopa a jeho budovatelské úsilí. Prohlédli jsme si krásné ambity kláštera i kostela svatého Prokopa, odpočinuli si na trávě a ochutnali i místní zmrzlinu.

Oslavu dne dětí jsme završili ve Vlastějovicích sportováním za krásného počasí i výbornými kynutými knedlíky s čerstvými jahodami a meruňkami.

Pátek 2. června

Závěrečný den naší exkurze jsme zahájili balením a úklidem chatek, bohatou snídaní a očekáváním, co dnes ještě nového uvidíme. Rozdělili jsme se opět na 2 skupiny. První skupina se vydala do Tasic, kde se nachází Sklářská huť Jakub nedaleko Ledče nad Sázavou.  Jméno huti není náhodné, neboť zde Československá televize točila seriál Synové a dcery Jakuba skláře.  Areál sklárny představuje vzácný konglomerát budov stavěných od konce 18. století do konce 20. století. Je příkladem kontinuálního vývoje industriální architektury. Ačkoliv tady přestali vyrábět sklo už v roce 2002, stále je zde dost lidí, kteří tady sklo vytvářeli a dokážou tuto činnost přiblížit dnešním dětem.  V areálu huti je prodejna českého skla, ve které děti nakupovaly poslední dárečky pro svoje blízké.

Druhá skupina směřovala do Vodního domu v obci Hulice u přehradní nádrže Švihov na řece Želivce. Uvnitř jsme obdivovali svět miniaturních živočichů pod hladinou, život v mokřadech, suchých poldrech a významné chráněné druhy rostlin a živočichů – bolen dravý, netopýr černý a rostlina kuřička hadcová, která roste pouze na hadcových skalách v Českém masivu.

Po výborném obědě se obě skupinky vyměnily v navštívených místech a v odpoledních hodinách nás čekala zlatá tečka – návštěva fast foodů na Rohlence. Kolem půl sedmé jsme unaveni a plni dojmů dorazili do Polešovic, kde nás už vyhlíželi naši blízcí.

Tyto čtyři dny utekly jako voda. My jsme hodně cestovali autobusem se skvělými řidiči Sašou a Pavlem, namáhali svoje nohy při pěších procházkách a trápili svoje mozkové buňky informacemi, které jsme načerpali ve škole.  Po celou dobu nám přálo počasí, a tak jsme si celou exkurzi krásně užili.