Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 

Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
 

1) Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.

2) Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
 

Diagnostika a depistáž

1) Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.

2) Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení
do vhodného preventivního (stimulačního) či intervenčního programu.

3) Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení
do speciálně pedagogické péče.

4) Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).

5) Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní), speciálně pedagogická diagnostika (např. při vzdělávacích problémech žáků) pro navazující intervence ve školním prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.

6) Speciálně pedagogická diagnostika při výchovných problémech (etopedická), stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností
a profilace školy.

7) Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb
a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

 

Konzultační, poradenské a intervenční práce

1) Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.

2) Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).

3) Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační); se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).

4) Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy).

5) Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.

6) Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.

7) Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.

8) Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.

9) Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů
s rodiči žáka/zákonnými zástupci.

10) Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.

11) Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.

12) Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
 

Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti

1) Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.

2) Metodická pomoc třídním učitelů při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

3) Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky
a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod
a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.

4) Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.

5) Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.

6) Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi
a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

7) Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.

8) Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.

9) Besedy a osvěta (zejména zákonným zástupcům).