Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE: 4
DNES: 214
TÝDEN: 1224
CELKEM: 808208
Návštěvnost:
ONLINE: 4
DNES: 214
TÝDEN: 1224
CELKEM: 808208
24 de mayo del 2019
Dneska jsme se naučili používat řadové číslovky ve spojení s dny v týdnu.
Lunes es el PRIMER día de la semana.
Martes es el SEGUNDO día de la semana.
Miércoles es el TERCER día de la semana.
Jueves es el CUARTO día de la semana.
Viernes es el QUINTO día de la semana.
Sábado es el SEXTO día de la semana.
Domingo es el SÉPTIMO día de la semana.
3 de mayo del 2019
Dneska jsme si procvičili barvy ve spojení s podstatnými jmény.
AMARILLO - žlutý
-> una bandera, el sol, un limón, un estuche
VERDE - zelený
-> el brócoli, un bosque, la hierba, la silla
AZUL - modrý
-> el cielo, un coche, los ojos, los calcetines
ROJO - červený (vino tinto - červené víno)
-> la sangre, el corazón, un tomate, el double-decker en Londres
BLANCO - bílý
-> una taza, la nieve, el papel
26 de abril del 2019
Dnes jsme měli hodinu s ochutnávkou pravého velikonočního chleba z Ukrajiny, který pro nás přichystala Evička Bodnar s její maminkou. Chléb se jmenuje Pasca a je podobný našemu mazanci.
Udělali jsme si několik cvičení, kde jsme spojovali slova ve španělštině a v angličtině a říkali jsme si rozdíl ve významu u sloves, když jsou zvratná a když ne.
llamar - zavolat někoho / někomu
llamarse - jmenovat se
probar - ochutnat / zkusit
probarse - zkusit na sebe
poner - dát
ponerse - vzít si na sebe
ir - chodit / jít
irse - odejít
baňar - vykoupat někoho
baňarse - vykouipat se
mirar - podívat se
mirarse - podívat se na sebe
dormir - spát
dormirse - usnout
12 de abril del 2019
Dnešní hodinu jsme věnovali povídání o tom, jak se slaví Velikonoce ve Španělsku. Shlédli jsme například video, kde jsou ukázky výroby typických čokoládových vajíček.
https://www.youtube.com/watch?v=g737dr6qYNk
Také jsme si ukázali, jak se peče pravý velikonoční bochánek. Dozvěděli jsme se od Evičky, že na Ukrajině se dělá něco podobného. To jsme ještě netušili, že příští hodinu budeme moci tuto dobrotu také ochutnat....
https://www.youtube.com/watch?v=6Fp4kB3amZU
5 de abril del 2019
Dnešní dvojhodinovku jsme strávili ve školní kuchyňce, kde jsme si připravili dvě úžasné bramborovbé omelety s bagetou potřenou strouhaným rajčatem a pokapanou olivovým olejem (takhle se omeleta typicky podává v Katalánsku).
Dílo se zdařilo a všichni jsme si moc pochutnali.
https://www.zonerama.com/ZSPolesovice/Album/5284824
15 de marzo del 2019
TORTILLA DE PATATAS – LA RECETA (BRAMBOROVÁ OMELETA - RECEPT)
Los ingredientes (ingredience):
3 patatas medianas (střední brambory)
5 huevos (vejce)
1 cebolla (cibule)
sal (sůl), aceite de oliva (olivový olej)
Preparación del plato (příprava pokrmu)
pelar – oloupat
cortar – nakrájet
pochar – změknout
añadir – přidat
dejar pochar – nechat změknout
escurrir – scedit
romper – rozbít
batir – šlehat
echar – hodit, přidat
mover – hýbat
dar – dát
servir - podávat
8 de marzo del 2019
V dnešní hodině nechyběl zpěv naší oblíbené písničky a pak jsme si procvičovali překlad různých vět.
Tom está cansado. Tom je unavený.
Toni tiene sueňo. Tonda je ospalý.
Eva quiere dormir. Evě se chce spát.
Lucía bosteza. Lucie Zívá.
Tengo sueňo. Jsem ospalá.
Estoy cansado. Jsem unavený. / Estoy cansada. Jsem unavená.
Také jsme si vysvětlili rozdíl mezi slovy QUÉ? a QUE / PORQUE a POR QUÉ?
Qué dices? Co říkáš?
Dice que está cansado. Říká, že je unavený.
Quiere ir a dormir porque está cansado. Chce jít spát, protože je unavený.
Por qué quiere ir a dormir? Proč chce jít spát?
Napadlo nás, že bychom si mohli příště říct, jak se připravuje typicky španělský pokrm TORTILLA ESPAŇOLA (Španělská omeleta).
Přeložíme si příště tedy recept a shlédneme video, v kterém se vysvětluje její příprava.
https://www.youtube.com/watch?v=w_3YM-DZVOE
A další hodinu si omeletu připravíme společně v kuchyňce!
22 de febrero del 2019
Hodinu jsme začali zpěvem písničky Me gustas tu a pak jsme se věnovali představování dalších členů rodiny:
Mi tío se llama ... y tiene ... aňos. Můj strýc se jmenuje ... a je mu ... let.
Mi tía se llama ... y tiene ... aňos. Moje teta se jmenuje ... a je jí ... let.
Mi primo se llama ... y tiene ... aňos. Můj bratranec se jmenuje ... a je mu ... let.
Mi prima se llama ... y tiene ... aňos. Moje sestřenice se jmenuje ... a je jí ... let.
Uč. 19/1 rozhovory (čtení a překlad)
Uč. 20 - čtení a překlad
8 de febrero del 2019
Nejprve jsme si procvičili časování zvratných sloves (viz kontrola DÚ)
despertarse (probudit se)
me despierto - te despiertas - se despierta - nos despertamos . os despertáis - se despiertan
levantarse (vstát)
me levanto - te levantas - se levanta - nos levantamos - os levantáis - se levantan
Procvičili jsme si představování členů rodiny:
Mi madre se llama ... y tiene .... aňos. Moje matka se jmenuje ... a je jí ... let.
Mi padre se llama ... y tiene .... aňos. Můj otec se jmenuje ... a je mu ... let.
Mi hermano se llama ... y tiene ..... aňos. Můj bratr se jmenuje ... a je mu ... let.
Mi hermana se llama ... y tiene .... aňos. Moje sestra se jmenuje ... a je jí ... let.
Mi abuelo se llama ... y tiene... aňos. Můj děda se jmenuje ... a je mu ... let.
Mi abuela se llama ... y tiene ... aňos. Moje babička se jmenuje ... a je jí ... let.
DÚ- procvičování slovesa ser y estar (PS 10/2)
25 de enero del 2019
Dnes jsme si opět procvičovali písničku Me gustas tú a pokračovalli jsme v opakování.
Navíc jsme si řekli, jak se časují zvratná slovesa.
llamarse (jmenovat se)
me llamo nos llamamos
te llamas os llamáis
se llama se llaman
Za domácí úkol se pokusíme vyčasovat zvratná slovesa despertarse (probudit se) a levantarse (vstát)
18 de enero del 2019
V dnešní hodině jsme si zopakovali již probrané základy španělské gramatiky, zejména používání členu určitého a neurčitého ve spojení s podstatnými jmény mužského a ženkého rodu, dále pak časování pravidelných sloves s koncovkou -ar a tvoření otázek.
¿Júlia, cocinas bien? No, no cocino bien.
¿Eva, deseas algo para tu cumpleaňos? Sí, deseo un libro.
¿ Habláis todos inglés? Sí, todos hablamos inglés.
¿ Trabajan tus padres en Zlín? No, no trabajan en Zlín.
Společně jsme si vypracovali cvičení 13 na str. 7 v učebnici a za domácí úkol uděláme cv. 16 na str. 8.
11 de enero del 2019
Dnes jsme si pochutnali na španělské vánoční dobrotě zvané Turrón de Navidad. Procvičili jsme si odpovědi na různé otázky:
¿Dónde está Isabel? Isabel está en casa.
Kde je Isabel? Isabel je doma.
¿Dónde está Catarina? Catarina está bailando.
Kde je Kateřina? Kateřina tančí.
¿Por qué está Isabel en casa? Porque no se encuentra bien.
Proč je Iisabel doma? Protože jí není dobře.
Potom jsme si pustili písničku od zpěváka Manu Chaa, která se jmenuje Me gustas. Tak se nám zalíbila, že ji možná nacvičíme na soutěž Slovácká Superstar. Nejen zpěv, ale i tanec.
4 de enero del 2019
Dnes jsme si opakovali časování sloves, procvičili jsme si různé národnosti a jazyky, kterými se mluví v daných zemích. Na závěr jsme si zopakovali názvy zaměstnání a jejich varianty v mužském a ženském rodě.
PS 6/10, 11
PS 7/12
14 de diciembre del 2018
Po procvičení číslovek 1-20, jsme si řekli, kdy má kdo narozeniny a kolik je mu let.
Isabel tiene doce aňos y su cumpleaňos es el nueve de diciembre.
Eva tiene diez aňos y su cumpleaňos es el nueve de enero.
Tom cumple doce aňos maňana (sábado, el 15 diciembre).
Feliz Navidad y próspero aňo nuevo! Veselé Vánoce a šťastný nový rok!
vánoční ozdoby - adornos de Navidad
vánoční stromeček - árbol de Navidad
zdobit stromeček - adornar el árbol
Štědrý večer - Nochebuena (24 de diciembre)
Silvestr - Nochevieja (31 de diciembre)
slavit - celebrar
Cada aňo celebramos la Navidad.
7 de diciembre del 2018
Dneska jsme si užili písniček a tance v rámci prvního kola soutěže Španělsko má talent.
https://www.youtube.com/watch?v=pRpeEdMmmQ0
https://www.youtube.com/watch?v=g3w-qfHVQL8
https://www.youtube.com/watch?v=qaZ0oAh4evU
Porota hodnotila průběžně vystoupení všech soutěžících. Úspěšně při bodování používala číslovky 1-20.
1 - uno 6 - seis 11 - once 16 - dieciséis
2 - dos 7 - siete 12 - doce 17 - diecisiete
3 - tres 8 - ocho 13 - trece 18 - dieciocho
4 - cuatro 9 - nueve 14 - catorce 19 - diecinueve
5 - cinco 10 - diez 15 - quince 20 - veinte
Aby měli všichni možnost si procvičit číslovky, za domácí úkol si vypočítáme několik matematických příkladů:
10 - 4 = 8 + 3 = 16 - 11 = 20 - 17 =
15 - 6 = 2 + 12 = 20 - 2 = 3 + 14 =
18 - 7 = 1 + 5 = 9 + 7 = 13 - 6 =
+ más
- menos
= igual a (es)
30 de noviembre del 2018
Dnes jsme se procvičili barvy ve spojení s podstatnými jmény
cielo azul - modré nebe
manzana roja - červené jablko (vino tinto - červené víno)
sol amarillo - žluté slunce
vino blanco - bílé víno
agujero negro - černá díra
naranja naranja - oranžový pomeranč
pimiento verde - zelená paprika
Byli jste všichni tak nadšeni z písničky Sofia od Álvara Solera, že se kluci rozhodli uspořádat 1. ročník soutěže Španělsko má talent. Soutěž je pouze pro účastníky kroužku španělštiny... První kolo soutěže se koná v pátek 7. prosince.
23 de noviembre del 2018
Procvičili jsme si používání slovesa SER a ESTAR v různém kontextu, koncovky těchto sloves v různých osobách.
Naučili jsme se, že když je přídavná jména se dávají za podstatná jména a že v množném čísle je koncovka -s i u nich
př.: una chica guapa - chicas guapas
un chico guapo - chicos guapos
PS 5/5,6 - práce v hodině
9 de noviembre del 2018
časování slovesa BÝT
1. sloveso SER - používáme, když mluvíme o běžných situacích, konstatujeme, že se jedná o stálou vlastnost, povolání, hodiny, složení atp.
yo soy nosotros somos / nosotras somos
tu eres vosotros sois / vosotras sois
él/ella/ello es ellos son / ellas son
Vd. es / Vds. son
2. sloveso ESTAR - používáme, když máme na mysli umístění, dočasnou vlastnost případně popisujeme fyzický, psychický nebo zdravotní stav, že to někomu sluší atd.
yo estoy nosotros estamos / nosotras estamos
tu estás vosotros estáis / vosotras estáis
él/ella/ello está ellos están / ellas están
Vd. está / Vds. están
3. výraz HAY (přirovnáme k výrazu THERE IS / THERE ARE v angličtině
DÚ: přeložit věty a použít různé slovo být
Moje mamka je hezká.
Jsem ve škole.
On je můj kamarád.
Na poště je pro tebe balík.
Oni jsou doma.
Ve třídě je 9 kluků.
My jsme borci!
2 de noviembre del 2018
Dnes jsme si procvičovali časování sloves končících na -ar.
trabajar: já pracuji - yo trabajo
estudiar: ty studuješ tu estudias
bailar: on tančí - él baila
trabajar: ona pracuje - ella trabaja
cortar: my krájíme - nosotros cortamos
estudiar: vy studujete - vosotros estudiáis
trabajar: oni pracují - ellos trabajan
Vy tančíte (1 osoba) - Vd. baila
Vy krájíte (2 osoby) - Vds. cortan
Protože je třeba časování sloves drilovat, doma si 3 vyčasujete + poslechnete další rozhovory.
domácí úkol:
1. poslech uč. 12 / def
2. vyčasovat slovesa cortar, escuchar, trabajar
26 de octubre del 2018
Dnes jsme si procvičovali pozdravy, představování, prošli jsme si skupinu slovíček, která jsou nutná k porozumění prvních rozhovorů v učebnici. Zejména jsme si procvičili slovesa, která patří do skupiny -ar.
Napsali jsme si koncovky časování těchto sloves a procvičili na několika větách. K tomu jsme si řekli také, jaká jsou ve španělštině osobní zájmena:
já - yo my - nosotros / nosotras (r. ženský)
ty - tu vy - vosotros / vosotras (r. ženský)
on - él oni - ellos / ellas (r. ženský)
ona - ella Vy - Usted, Vd. (jedna osoba)
ono - ello Vy - Ustedes, Vds. (více osob)
časování sloves skupiny končící na -ar
např. sloveso hablar (mluvit)
yo hablo nosotros hablamos
tu hablas vosotros habláis
él/ella habla ellos hablan
Vd. habla
Vds. hablan
věty na procvičení koncovek:
bailar: já tančím - yo bailo
trabajar: ty pracuješ - tu trabajas
hablar: on mluví - él habla
cortar: ona krájí - ella corta
trabajar: my pracujeme - nosotros trabajamos
escuchar: vy posloucháte - vosotros escucháis
bailar: oni tančí - ellos bailan
trabajar: Vy pracujete (1 osoba) - Vd. trabaja
estudiar: Vy studujete (2 osoby) - Vds. estudian
19 de octubre del 2018
Dnes jsme se seznámili s názvy dní v týdnu a procvičili jsme si překlad různých vět:
Días de la semana / dny v týdnu:
lunes - martes-miércoles-jueves-viernes-sábado-domingo
Hoy es viernes. Dneska je pátek.
Mañana es sábado. Zítra je sobota.
Pasado mañana es domingo. Pozítří je neděle.
Ayer fue jueves. Včera byl čtvrtek.
Antes de ayer fue miércoles. Předevčírem byla středa.
Después del domingo viene el lunes. Po neděli následuje pondělí.
Después del lunes viene el martes. Po pondělí následuje úterý.
Poslechová cvičení, která nás čekají další hodinu najdete zde:
K nim se váže následující slovní zásoba:
estudiar - studovat deletrear - vyhláskovat trabajar - pracovat
hablar - mluvit desear - přát si dedicarse - věnovat se
preocuparse - dělat si starosti No te preocupes - nedělej si starosti
la reportera - reportérka la revista - časopis la universidad - univerzita
la oficina - kancelář la inscripción - zápis el idioma - jazyk
el ingeniero - inženýr multinacional - nadnárodní donde - kde
la empresa - firma las vacaciones - dovolená, prázdniny
gracias - děkuji por favor - prosím de nada - není zač
guapa - hezká el/la estudiante . student(ka) la profesora - profesorka
checa - Češka inglesa - Angličanka la escuela de idiomas - jazyková škola
simpático - sympatický venezolano - venezuelský italiano - italština
el grupo - skupina bien - dobře nuevo - nový
el chico - kluk los chicos - kluci la chica - holka las chicas - holky
Chequia - Čechy la República Checa - Česká republika un poco - trochu
12 de octubre del 2018
Další hodina španělštiny už byla pro všechny mnohem "snazší". Navzájem jsme se zdravili a představovali. A napadaly nás další věty a výrazy, které jsme si překládali.
No sé. - Nevím. No lo sé - To nevím. No pasa nada. - Nic se neděje.
Muy bien - velmi dobře Vale - Tak dobře, ok Suena el timbre. - zvoní zvonek
España - Španělsko españlol - španělština, španělský
Hoy es viernes. Dnes je pátek. Mañana es sábado. Zítra je sobota.
Estoy bien. - Mám se dobře. Estoy muy bien. - Mám se moc dobře.
Estoy mal. - Mám se špatně. Estoy muy mal. - Mám se moc špatně.
Estoy regular. - Mám se normálně. "Ni fu ni fa" - ani špatně, ani dobře
Také jsme si vysvětlili rozdíl mezi slovy fiesta (oslava) a siesta (odpočinek po obědě)
V učebnici jsme si udělali cvičení na str. 10/2, 11/4 a doma vypracujete 11/7
5 de octubre del 2018
Dnes jsme měli naši první hodinu španělského azyka, který je poměrně odlišný od angličtiny nebo němčiny. Zmínili jsme některé zajímavosti, jako třeba výslovnost ll, v a c na začátku slova, obrácený otazník (¿) na začátku tázací věty nebo vykřičník (¡)na začátku rozkazovací nebo zvolací věty.
Naučili jsme se základní pozdravy a už se umíme i představit.
buenos días - dobré ráno hola - ahoj při setkání
buenas tardes - dobré odpoledne adios - ahoj při loučení
buenas noches - dobrou noc hasta luego - uvidíme se později
hast el viernes - uvidíme se v pátek
¿Cómo te llamas? Jak se jmenuješ?
Me llamo Pedro. Jmenuji se Petr.
Mi nombre es Pedro. Mé jméno je Petr.
Soy Pedro. Jsem Petr.
Doma si máte převést pět podstatných jmen životných rodu mužského do rodu ženského. Př: el seňor - la seňora
Poslechová cvičení, která nás čekají další hodinu najdete zde:
Pokud budete mít chvilku, poslechněte si je dopředu, aspoň si začnete zvykat na španělskou výslovnost.
Canciones para aprender...
https://www.youtube.com/watch?v=kdDu8pFbnRc
Hola amigos! Ahoj přátelé!
Naše první hodina španělštiny proběhne v pátek 5. října od 13:30 do 14:15 hodin.
Učebnice a pracovní sešity vám dám na první hodině. Kromě uhrazení ceny za studijní materiály je nutno ještě zaplatit členský příspěvek 100 Kč.
Hasta el viernes! Uvidíme se v pátek.
S. Furišová
Vítejte na internetových stránkách
ZŠ Polešovice...
Naše škola se nachází v klidném prostředí. Je obklopena rozlehlým areálem, který slouží pro kulturní, sportovní, přírodovědné i jiné aktivity. Součástí školy je školní družina, školní klub a školní jídelna. Všechny budovy tvoří uzavřený komplex. Ve spolupráci se zřizovatelem se neustále snažíme o zlepšování podmínek pro vzdělávání. Podařilo se nám zrekonstruovat střechy, fasády, třídy, kabinety, školní jídelnu i tělocvičnu. Od školního roku 2019/20 bylo upraveno podkroví hlavní budovy a vznikly tři nové učebny - jazyková, kmenová a počítačová. Název školního vzdělávacího programu je „BAREVNÁ ŠKOLA“ a odkazuje na naši snahu, aby prostory školy, ale i vzdělávací proces a všechny školní aktivity byly pestré, různorodé a zajímavé. Snažíme se našim žákům poskytovat kvalitní vzdělávání v příjemném prostředí.
Přijďte nás navštívit!
NAŠI PARTNEŘI
Wontanara