Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE: 3
DNES: 108
TÝDEN: 108
CELKEM: 809142
Návštěvnost:
ONLINE: 3
DNES: 108
TÝDEN: 108
CELKEM: 809142
15.6. - 19.6.
Svět spěje k 1.sv.válce
Přečíst si v uč. 98-99 shrnutí Nalepit do sešitu
1.sv.válka
přečíst 101 - 103 shrnutí Nalepit do sešitu, otázky si zodpověz v ve čtvrtek kontrola, ostatní holky pošlou.
8.6. - 12.6.
Konečně jsme se dočkali a my se uvidíme s většinou ve škole! Novou látku si probereme společně, ti , co zůstávají doma si to opět nastudují sami. To, co stihneme probrat, sem dám ve čtvrtek.
Pročíst si v uč. str. 86 - 96. Je tam hodně obrázků, tak se nelekejte těch stránek. Pozorně si přečtěte o T.G.Masarykovi a o stavbě ND. Snad jste si zapamatovali , odkud byl také přivezen zákl.kámen.( Z Buchlova - pro ty, co nebyli ve škole)
shrnutí shrnutí 2 Nalepit do sešitu
1.6. - 5.6. domácí příprava
Rakousko - uherské vyrovnání
Přečti si v učebnici str.84-85, opět si pusť prezentaci ( je zde shrnutí obou látek)
Pracovní list vyplň a zašli do pondělí 8.6. mailem.
25.5 - 29.5 domácí příprava
Den, kdy nastoupil na trůn František Josef I.
https://www.youtube.com/watch?v=U1K0esnwkUI
- podívej se na video, přečti si v učebnici stranu 82 a část 83
Třeba Ti pomůže i prezentace https://old.zsmysl.cz/web/file/rakousko_za_ministra_bacha.pdf
a udělej si vlastní zápis.
Nadpis : Rakousko za ministra Bacha
18.5 - 22.5 domácí příprava
opakování k 2.fázi prům.revoluce - čerpej z vašich referátů n. googli:
Kdo významně obohatil poznání lidstva v daných oblastech?
( A. Einstein, M.Planck, G.Marconi, J.E.Purkyně, G.Mendel,T.Morgan, L.Pasteur)
bezdrátové rádiové spojení :
teorie relativity:
dědičnost:
bakteriologie:
kvantová teorie:
buněčná teorie:
Vysvětli pojmy
monopol :
feminismus:
imperialismus:
Odpovědi mailem do 26.5.
11.5 - 15.5 domácí příprava
Velká pochvala všem!!!! Všichni jste velmi vkusně a přehledně zpracovali zadané téma. A moc jste mne potěšili !!! 👍👍👍
Takže za odměnu tento týden máte frei. ☺️ ( A Neluš K. s Fildou H. by si mohli dodělat resty) Ale taky klidně kukněte na prezentace svých spolužáků.
čev, lor hro kry hab mrk jes bač běh bar lap schw kol kuc tyl
27.4. - 30.4. , 4.5 - 7.5 domácí příprava
2.fáze průmyslové revoluce : referáty
Vyber si z nabídky vynálezů a objevů ( jsou to ty, o kterých jsme si v 1.fázi neříkali) a do 7.5. zašli jako prezentaci v Powerpointu nebo referát ve wordu. Nezapomeň na obrázky a taky připoj vlastní názor na daný vynález. Nebo třeba budeš znát nějaký film, ve kterém se vynález objevil. Vaše příspěvky pak dám i na stránky.
plynové lampy vynález dynamitu
4 krevní skupiny radioaktivita
bleskosvod periodická tabulka prvků
velociped rentgenové paprsky
vzducholoď narkóza
žárovka psací stroj
dieselový motor otevření Suezského průplavu
elektromagnetická indukce kinematograf
pasterizace ruční vysavač
plechové konzervy šicí stroj
zip plnící pero
20.4. - 24.4. domácí příprava
2.fáze průmyslové revoluce
Jistě si vzpomínáte, kdy jsme společně probírali 1.fázi ( pol.18. - pol.19.století), kdy jste si navzájem prezentovali vynálezy a styl života v tomto pokrokovém období. Také si jistě vybavujete, že nejvyspělejším státem ve " století páry " se stala Velká Británie. Ve 2. fázi ji však předstihnou Spojené státy americké.
2.fáze se datuje od 2.pol.19 století až do roku 1914.
Přečti si, prosím, buď v učebnici str.72 - 76 nebo viz přiložený odkaz :
https://www.stoplusjednicka.cz/prumyslova-revoluce-pokrok-ktery-prinesl-blahobyt-znicil-zemi
Prezentaci si prostuduj a přepiš zápis do sešitu.( Je na samém konci )
14.4. - 17.4. domácí příprava
Opakování (Osmanská říše)
1. Na kterém světadílu se rozkládá Turecko a jak se nazývá jeho hl.město?
2. Proč se Krymská válka nazývala Krymskou? Kdo prohrál a co ztratil?
3. Kdo a kde se vzbouřil proti turecké nadvládě?
( odpovědi společně s předchozím velikonočním úkolem zasílej mailem v Dě konverzaci - netvoř novou poštu, prosím)
6.4. - 8.4. domácí příprava
Přečíst si o velikonočním týdnu (vědět, jak se jednotlivé dny nazývají )
neděle(5.4.) ........ pátek(10.4.)...............
středa(8.4.)........ sobota(11.4.)..............
čtvrtek(9.4.)....... neděle(12.4.)..............
Zatím nemusíš zasílat.( až s následujícím úkolem) Krásné Velikonoce všem!!!!!
30.3 - 3.4. domácí příprava
Opakování ( Carské Rusko) - odpověz na otázky do sešitu, vyfoť a pošli mailem(pokračuj v předešlé emailové konverzaci kvůli velkému počtu dalších emalových adres. Děkuji)
1. Jakou dědičnou nemocí trpěli Romanovci? Kdo konkrétně nemocí trpěl a jak se přenášela?
2. Co je to pogrom? V kterém státě(státech) k nim docházelo?
3. Co je to samoděržaví ?
Odpovědi na některé otázky si budeš muset i vyhledadat na netu.
novou látku si zapiš do sešitu
Nová látka : Turecká ( Osmanská ) říše - její rozpad
V 19. století hospodářský i politický úpadek kdysi mocné říše Turků
zájem evropských velmocí o její území => zápas o „dědictví tureckého sultána“
Velká Británie chce Egypt, carské Rusko prosazuje přímé dělení území (soustřeďuje se na Balkán)
probíhá národně osvobozenecké hnutí balkánských národů (Srbové, Řekové, Rumuni, Bulhaři)
1836: Řecko vyhlašuje nezávislost na Turecku
Britové pronikají na osmanský trh (likvidace turecké řemeslné výroby)
rozpor ve východní otázce mezi evropskými velmocemi
Krymská válka (1853-1856)
nejprve konflikt mezi Ruskem a Tureckem
na straně Turecka Velká Británie, Francie a italský Piemont (nechtějí Rusko na Balkáně)
boje nejdříve na Černém moři, poté vylodění koaličních vojsk na Krymu
slabé a zaostalé Rusko poraženo
Turecko více upadá do závislosti na Velké Británii a Francii
23. - 27.3. domácí příprava
- opakování látky Viktoriánská Anglie a Sjednocení Itálie a Německa
odpověz na otázky do školního sešitu a odpovědi mi zárověň přepošli mailem, messengerem nebo přes bakaláře. Práce bude ohodnocena.
1.Proč se stala Velká Británie v 19. století prvořadou světovou velmocí?
2. V čem spočívá význam KOLONIÍ pro zemi, která je získá?
3. Kdy došlo k připojení Irska k Velké Británii?
4. Kdo se zasloužil o sjednocení Itálie? Které události ke sjednocení přispěly?
5. Jaká byla politika Pruska a kdo byl jejím tvůrcem?
6. Proč došlo k prusko-rakouské válce, jaké měla následky?
7. Popiš průběh prusko-francouzké války.
8. Kdy a kde bylo vyhlášeno Německé císařství?
9. Jak ovlivnila válka další vývoj Francie?
10. bonus - Co víš o Modrém mauriciu? ( co, kdy, kde, kdo vlastní)
připomenutí https://www.youtube.com/watch?v=U1K0esnwkUI
nové téma : Carské Rusko v 19.století
(připomeň si 2 ruské panovníky z 18.století, o kterých jsme si povídali v rámci osvícenství, kteří chtěli Rusko modernizovat), zhlédni prezentaci, přečti si výtah, zapiš zápis do sešitu - viz dole
https://slideplayer.cz/slide/2788355/
SPOLEČENSKÁ SITUACE V RUSKU
• Neomezená vláda panovníka, podporovaná tisíci úředníky, kteří si zákony vykládali ke svému prospěchu.
• Drtivá většina obyvatelstva byla negramotná, rolníci byli ovládáni šlechtickými statkáři.
• Reformy v 60. letech povzbudily činnost revolucionářů.
• Vynikla skupina NARODNIKŮ, vzdělaných lidí, kteří pracovali mezi rolníky a chtěli vyvolat revoluci, která by nastolila spravedlivý společenský řád založený na rolnické samosprávě. Revoluci se vyvolat nepodařilo.
HOSPODÁŘSKÁ SITUACE V RUSKU
• V polovině 19. století zaostalý zemědělský stát, který průmyslová revoluce téměř neovlivnila. Teprve zrušení nevolnictví 1861 uvolnilo cestu kapitalismu.
• Rusko mělo ohromné zdroje surovin, a proto do Ruska začal pronikat cizí kapitál–
anglický, francouzský a německý.
• Ke konci 19. století se Rusko rychle industrializovalo. V roce 1900 se stalo např. 4. největším producentem železa na světě, počet průmyslových dělníků dosáhl dvou milionů.
• Přesto pořád drtivá většina obyvatelstva pracovala v zemědělství , které trpělo nedostatkem strojů a patřilo k nejzaostalejším v Evropě. Existoval pořád občinový (termín si vyhledej)systém, který bránil kapitalizaci vesnice.
• Hospodářský rozvoj komplikovala i slabě rozvinutá síť silnic a železnic.
• Technicky a materiálně zaostalá byla i ruská armáda, tradiční opora cara a samoděržaví(=absolutismus).
KRYMSKÁ VÁLKA
• Rusko–turecká válka ve 20. letech 19. století skončila úspěchem Ruska, neboť odle mírové smlouvy mohly proplouvat černomořskými úžinami obchodní lodě všech států–Rusku se tak otevřela cesta do Středozemního moře.
• Další rozpory v řešení otázky osmanské říše vedly v letech 1853–1856 ke krymské válce, která byla největším střetnutím evropských států od napoleonských válek.
• Rusko chtělo posílit své pozice a pod záminkou ochrany křesťanských národů na Balkáně vyvolalo válku s Tureckem . Vyhrávalo. To znepokojilo Velkou Británii a Francii, které nechtěly dovolit, aby se změnila rovnováha sil. Navíc si chtěly samy ještě víc koloniálně podmanit Turecko ( osmanskou říši ).
• Hlavní boje proběhly na Krymu, kde se vylodila britská, francouzská a turecká vojska. Byl obležen a postupně dobyt Sevastopol, hlavní ruská černomořská základna.
• Válka skončila porážkou Ruska.
ZRUŠENÍ NEVOLNICTVÍ
• Už v době krymské války rolníci utíkali na jih. Chtěli bojovat v domnění, že si účastí ve válce dobudou svobodu. Šířila se nespokojenost s vládou, která vyvrcholila po prohrané válce.
• Nový car Alexandr II. ( 1855–1881 ) byl přinucen k reformám. Nechtěl odstranit absolutismus, ale chtěl zabránit revoluci a selské válce. Prohlásil, že je lepší zrušit nevolnictví shora, než čekat na zrušení zdola. Na jaře 1861 nevolnictví zrušil.
• Zrušení nevolnictví uvolňovalo osobní svobodu rolníka. Rolníkům byly vymezeny pozemky, které mohly od statkářů vykoupit. V opačném případě museli statkářům odvádět peníze nebo u něj robotovat. Situace většiny rolníků se tak moc nezlepšila.
• Byly provedeny některé reformy v soudnictví a ve vojsku podle západního vzoru.
• Po nastoupení cara Alexandra III. ( 1881-1894 ) se všechny reformy zastavily.
• Znovu byl obnoven absolutismus ( samoděržaví ),cenzura, odpůrci režimu se ocitli ve vězení nebo ve vyhnanství.
ZÁPIS DO SEŠITU
- rozlehlá země, ale zaostalá, většina obyvatel žije na venkově, je negramotná
- vládnou Romanovci - absolutismus =SAMODĚRŽAVÍ, nevolnictví
Vítejte na internetových stránkách
ZŠ Polešovice...
Naše škola se nachází v klidném prostředí. Je obklopena rozlehlým areálem, který slouží pro kulturní, sportovní, přírodovědné i jiné aktivity. Součástí školy je školní družina, školní klub a školní jídelna. Všechny budovy tvoří uzavřený komplex. Ve spolupráci se zřizovatelem se neustále snažíme o zlepšování podmínek pro vzdělávání. Podařilo se nám zrekonstruovat střechy, fasády, třídy, kabinety, školní jídelnu i tělocvičnu. Od školního roku 2019/20 bylo upraveno podkroví hlavní budovy a vznikly tři nové učebny - jazyková, kmenová a počítačová. Název školního vzdělávacího programu je „BAREVNÁ ŠKOLA“ a odkazuje na naši snahu, aby prostory školy, ale i vzdělávací proces a všechny školní aktivity byly pestré, různorodé a zajímavé. Snažíme se našim žákům poskytovat kvalitní vzdělávání v příjemném prostředí.
Přijďte nás navštívit!
NAŠI PARTNEŘI
Wontanara