Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Děkuji všem za zaslané úkoly a za zájem, který jste věnovali zeměpisu v době koronaviru a v době nejistoty ohledně přijímaček. Věřím, že se vám všem podaří dostat právě na tu školu, kterou jste si vybrali.

Veškerou vaši aktivitu se budu snažit zohlednit při závěrečném hodnocení.

 

 

Týden od 25.5.

 

Milí žáci, vidím, že aktivita ve vaší třídě slábne. Respektuji, že jste nervózní z přijímaček, nicméně od některých jsem neviděl ještě vůbec nic a od jiných jeden chabý úkol. Není mou povinností vás prosit, stejně tak očekávám, že vy nebudete prosit o to, abyste mohli uzavřít ročník.

 

Děkuji za pochopení

 

Po ekonomice ropy a zlata mám pro vás úkol dopravy.

Vyberte si jedno z následujících jmen a zpracujte krátkou prezentaci, která se bude věnovat těmto osobnostem z těchto úhlů pohledu:

1. Dětství, vzdělání, rodinné zázemí

2. Doba, ve které žili a působili, ekonomický a politický kontext

3. Začátky podnikání či působení, první úspěchy a neúspěchy

4. Kdy v čem uspěli, co je jejich největší přínos k rozvoji dopravy.

5. Co bychom si z jejich přístupu k životu mohli vzít za příklad, respektive, co byste si vzali vy, jako příklad.

6. Několik použitých zdrojů

 

Suma sumárum tak 7 - 10 slidů

Každé jméno smí být použito pouze jednou. Na výběr je jich dost.

 

Doporučená jména:

Sergej Koroljov, Elon Musk, Alexej Tupolev, Jeff Bezos, Orwille Wright, Henry Ford, James Watt, Rudolf Diesel, František Křižík, Georrge Stephenson, Karl Benz, Josef Božek, John Dunlop, Yanosuke Iwasaki, Tomáš Baťa, Josef Ressel, Leonardo da Vinci, Enzo Ferrari, Václav Laurin, Emil Škoda, William Boeing, André Michelin, Gottlieb Daimler, Kiichiro Toyoda

 

 

 

Týden od 18.5.

Děkuji za úkol o ropě.

 

Tentokrát se budeme zabývat zlatem. Zlato je synonymum pro bohatství a slouží k ukládání peněz, ale má řadu využití v průmyslu, lékařství a podobně.

 

Budeme pracovat se stránkou  Kurzy.cz  a Zlaťáky.cz

Můžete samozřejmě použít i jiné zdroje.

 

1. V jakých jednotkách se zlato počítá? Jaké má fyzikální a chemické vlastnosti, které z něj dělají ideální kov k ukládání bohatství?

2. Které země patří mezi největší těžaře zlata? Uveď první tři a jejich těžbu.

3. Které země mají největší zásoby (rezervy) zlata? Napiš první tři a spočítej, za kolik let by mohly jejich zásoby vzniknout při současné těžbě.

4. Jak se vyvíjí cena zlata za posledních cca 100 let?

5. Jak reaguje cena zlata na ekonomickou krizi. Např rok 2008 - 2009, nebo současná krize 2020?

6. Jsou současné měny států kryty zlatem?

7. Napiš pár řádků o tom, jak se podle tebe bude vyvíjet ekonomika ČR a světa a jak se bude měnit cena zlata, pokud se stane to, co si myslíš. Zde bude tvůj názor, nikoli kopírovaný text z internetu. Děkuji za pochopení

 

 

Těším se na vaše postřehy

 

 

Týden od 4.5.

Dobrý den,

odpovědi pište prosím do sešitu. Nebaví mě číst pořád stejné odpovědi, které si přeposíláte. Zkuste se zamyslet a vytvořit vlastní věty. Děkuji

 

Těžba surovin

Nejdůležitější nerostnou surovinou je ropa.

 

1) Podle stránky petroleum vypište pět největších oblastí těžby ropy na světě. Podrobně popište oblast severního moře.

2) Které státy světa mají největší zásoby ropy? Napiš prvních pět. Nápověda zde

2) Popište situaci s těžbou ropy v ČR. Kde jsou největší ložiska? Která ložiska leží nejblíž Polešovicím?

3) Jaký je předpokládaný vývoj těžby ve světě v dalších letech?

4) Z jakých hornin se těží v současnosti ropa v Severní Americe?

5) Jaké dopady na životní prostředí má masívní využívání energie z ropy, uhlí a plynu?

6) Kdy byla historicky nejvyšší cena ropy. Co je ropný šok? Jaký je vývoj ceny ropy v roce 2020? Můžeš využít stránku

 

Přeji příjemné studium

 

Týden od 27.4.

Dobrý den,

děkuji za všechny zaslané úkoly. Bohužel se jedná o několik vzorňáků. Podstatná část třídy se doposud neozvala, to mne mrzí.

Pokud vám píši jako zpětnou vazbu nějaké připomínky, je to proto, abyste měli možnost zlepšit příště svůj výkon. Budu rád, když na připomínky jakkoli zareagujete.

 

Úkol pro tento týden je zaměřen na chemický a potravinářský průmysl. Podívejte se na celou tuto prezentaci.

1) Slide s tématem chemický průmysl si opište do sešitu a ke každé uvedené české firmě napište aspoň dvě, které se zabývají stejným oborem ve světě. Určitě znáte spoustu takových značek.

 

2) Na slidu potravinářský průmysl doplňte u jednotlivých odvětví aspoň jednu českou a jednu světovou firmu, která dané výrobky vyrábí.

 

Těším se na vaše odpovědi

 

 

 

 

 

 

Týden od 20.4.

Tentokrát se zaměříme na automobilový průmysl. Česká republika je jedním z velmi významných výrobců automobilů na světě, proto je pro každého z nás dfůležité, jak se tomu todvětví bude dařit.

 

1) Podle tabulky na Wikipedii  vypracujte, prosím, odpovědi na následující otázky.

 

a) Které státy patří mezi 5 největších výrobců automobilů na světě v roce 2018?

b) Na kterém místě je Česká republika a SLovensko

c) Zpracujte graf (ručně nebo v excelu), který bude ukazovat vývoj počtu vyrobených aut od r. 1995 do r. 2018 u následujících zemí: ČR, Velká Británie, Itálie, Slovensko, Německo

d) Zamyslete se nad tím, k čemu může vést přílišná závislost státu na jednom druhu průmyslu, nebo odvětví hospodářství (viz současný stav turistiky)

Těším se na vaše odpovědi

 

Týden on 13.4.

 

Dobrý den,

dnes se budeme zabývat obnovitelnými zdroji energie v Evropě. Použijeme internetovou stránku Eurostatu. Otevřete si graf podílu obnovitelných zdrojův evropských zemích. Podle grafu a doplňkových informací odpovězte na několik otázek.

 

a) Ke kterému roku se vztahují uvedená data?

b) Které zdroje energie jsou v tomto grafu zahrnuty pod pojem obnovitelné zdroje?

c) Jaké jsou výhody využívání obnovitelných zdrojů?

d) Které tři země měli největší a nejmenší podíl energie z obnovitelných zdrojů?

e) Kde se nachází Česká republika?

f) Jaký podíl si stanovila EU jako celek pro rok 2020?

 

Těším se na vaše odpovědi.

 

Týden od 6.4.

 

Dobrý den,

tento týden má pouze tři školní dny. Náš úkol pro tento týden bude proto docela jednoduchý. Budeme se zabývat obnovitelnými zdroji energie.

 

1) Najděte si větrnou mapu České republiky a napište tři oblasti, které jsou vhodné pro budování větrných elektráren a tři, které jsou naopak nevhodné. Hranice je průměrná rychlost větru vyšší než 5 m/s.

 

2) Podobný úkol pro sluneční energii. Vyhledejte si mapu množství sluneční energie dopadající na zemský povrch (insolace) a napište, které oblasti v ČR jsou nejvhodnější pro budování slunečních elektráren.

 

3) U kterých elektráren (větrná vs. sluneční) hraje větší vliv volba polohy elektrárny. Vysvětli. Kterou elektrárnu by mohl mít každý dům v ČR?

 

Těším se na vaše závěry.

 

Týden od 30.3.

Dobrý den,

za minulý týden jsem ještě neobdržel reakce od všech žáků. Neváhejte, není to vůbec složité.

 

Na tento týden pro vás mám jeden graf   zobrazující vývoj zemědělství a prosím o dopovědi na několik otázek z něho vyplývajících. Graf

a) Jaký je vývoj spotřeby hnojiv v jednotlivých částech světa?

b) Čím byl způsoben výkyv na začátku devadesátých let 20. století?

c) Jak se vyvíjí celková produkce masa a obilovin ve světě? Jak bychom nazvali tuto závislost v matematice?

d) Jak se vyvíjí spotřeba masa na osobu?

d) Zhodnoť celkový vývoj lidstva za zobrazených 50 let. Pro koho je vývoj pozitivní a pro koho nebo co může být negativní.

 

Odpovědi zapiš do sešitu a pošli mailem.

 

Děkuji

Týden od 23.3.

 

1) Na webu aktuálně.cz si vyzkoušejte orientaci na mapě ČR. Jakmile dosáhnete více než 90% úspěšnosti výsledek vyfoťte a pošlete na můj email. (radim.pikner@zspolesovice.cz)

 

2) Shlédněte krátké video z výroby automobilu a seřaďte následující pracovní úkony na autě podle toho, jak jdou za sebou. Napište do sešitu či na papír, vyfoťte a pošlete.

Úkony

montáž palubní desky, instalace předních oken, lisování plechů, osazení kol, lakování, instalace podvozku, montáž sedadel, zavěšení dveří, osazení nárazníků a světel, svařování karoserie

 

 

Děkuji