Virtuální cestovatelé

Aktuálně 9. 1. 2024

Blížíme se k závěru své návštěvy Itálie, která měla co nabídnout. Některé informace o ní nebyly pro děti úplně nové, jiné obohatily jejich znalosti i dovednosti. Hned první úkol byl opravdu velmi těžký, nastříhat a slepit mapu státu z jeho jednotlivých regionů, k nimž děti zároveň připsaly to, co je při hledání zajímavostí o nich “cvrnklo do nosu”. Následoval překlad anglického textu o některých městech a místech Itálie, vykreslování světoznámého obrazu Mony Lisy, ale i tvorba vlastní verze tohoto díla. Při vzpomínce na Benátky nebylo možné nevyrobit lagunu s typickými domky, gondolami či mosty. Abychom se mohli zúčastnit místního karnevalu, bylo také nezbytné vyrobit si masku, k vidění jsou v naší fotogalerii.

Nejen uměním je člověk živ, proto jsme se zapojili také do sportovního klání, konkrétně do cyklistického závodu Giro d´ Italia. Nebyla to vážně žádná procházka, otázky na trase děti hodně potrápily. A protože umění je v této zemi všudypřítomné, vrátili jsme se ještě do galerie a dalším počinem bylo využití obrázků ovoce a zeleniny ke zhotovení děl, jimiž se proslavil Giuseppe Arcimboldo. Třešní na dortu, i když do pečení dortu se pouštět nebudeme, se pak stane příprava pizzy ve školní kuchyňce. Pro tuto příležitost jsou děti rozděleny do skupin a domluveny, co si mají příště přinést, aby jejich pizza byla tou nejlepší na světě. Taliáni se určitě budou mít co učit. Část ingrediencí obstarám já, peníze ve fondu ještě jsou. Kdo zrovna nebude péct či plnit břicho, vyhledá v osmisměrce jídla pro Itálii typická.  Z jednoho z nich, což je pasta čili těstoviny, vytvoří mapu Itálie. Na úplný závěr ještě jeden povedený kousek, stavba šikmé věže v Pise. Jsem si naprosto jistá, že způsob stavby, který je zatím pro děti tajemstvím, šikmost věže předem zaručuje. Pokud vůbec některá zůstane stát. 

Dalším místem, na které si děti přály zavítat, bude starověký Egypt. Brzy dodám seznam věcí, které si opatří, aby naše návštěva opět proběhla bez problémů a co nejzážitkověji.

Seznam pomůcek: 
10 kusů malých patentek (barva nehraje roli) 
prázdná rolička od toaletního papíru
fixy barevné, fix černý, pastelky, barvy, štětec
asi metr drátu obaleného bužírkou (není dostupný všem, kdo může, půjčí)
obvaz nebo větší kus gázy
krabici kostkového cukru (stačí asi půl kg)
několik hrstí suchého žlutého písku (také si popůjčujeme)
velká hrst špaget
sáček želatinových bonbonů nebo Marshmallow 
lepidla (Herkules, tuhé v tyčince)
nůžky, možná i kapesní nožík, dle uvážení a rozhodnutí rodičů
Vše uložit do tašky a do skříňky v šatně nebo ve třídě nejpozději do 16. 2. 2024. Děkuji.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aktuálně 14. 11. 2023

S velkým politováním musím konstatovat, že dosud jediný písemný domácí úkol, který děti měly od začátku roku splnit, se nezadařil devíti z nich. V tom lepším případě zůstal doma napsaný, v tom horším sehrála roli špatná paměť a proto nebyl vypracován vůbec. Nejhorší variantou pak byl úkol nesplněný, k němuž se dotyčný ani nepřiznal, dokud nebyl vypátrán. Vzhledem k tomu, že devět dětí tvoří téměř polovinu jejich počtu ve volitelném předmětu, vyžádala si tato nešťastná situace změnu činnosti ve výuce. Ne vždy je to však operativně možné a především to není férové vůči těm, jež své povinnosti zodpovědně plní. Prosím každého, koho se to týká, aby dodržel naši domluvu o nápravě. V opačném případě jméno zveřejním na této stránce do doby, než bude úkol v pořádku odevzdán.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aktuálně 3. 11. 2023

Opouštíme pravěk, který si samy děti zvolily na začátku školního roku jako jedno z míst, kam by se při našem virtuálním cestování chtěly podívat. Několik hodin se věnovaly nejen pracovním listům o pravěku, získávaly zajímavé informace, ale i nové dovednosti. Vymodelovaly pravěké ještěry a ztvárnily výbuch sopky. Poté do třídy zavítali pravěcí lidé, kteří si vyzdobili svá obydlí jeskynními malbami. Aby bylo koho lovit, vyrobili mamuty. Došlo i na umění, při práci s keramickou hlínou vznikly pěkné venuše, jak jsou dnes tyto sošky žen nazývány.

Nyní vycestujeme do Itálie. Již brzy si proto děti přinesou drobné těstoviny různých tvarů, nejsou určeny k jídlu. Dále začnou vystřihovat a shromažďovat různě velké obrázky ovoce a zeleniny, na nichž nebude žádný nápis nebo cenovka. Za tímto účelem navštívíme také shromaždiště sběrového papíru ve škole, budeme hledat i tam. Má-li ale někdo přístup ke katalogům či letákům, v nichž se tyto obrázky nachází, může poslat zásobu. V neposlední řadě Itálii také ochutnáme. Základní suroviny nakoupím z vybraných peněz, část ingrediencí si děti přinesou až na určený den. Každá pizza tak bude jiná, všechny určitě výborné. A ani zábava nás nemine, navštívíme Benátky a tamní karneval. Ve škole disponujeme výkresy, krepovým papírem, lepidly i nějakým drobným materiálem, bylo by ale dobré projít dům a zbavit se nějakých zbytků, které by se při výrobě masky mohly hodit (pruhy látky, stužky, korálky, flitry apod.). Zbyde-li čas ještě i na výrobu hudebního nástroje, abychom se mohli karnevalem protančit, o karton je již postaráno.

Nadále sbíráme krabice od mléka, čím víc jich budeme mít, tím větší pyramida by v Česku mohla stát.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aktuálně 2. 10. 2023

Prosím rodiče, kterým se doma povaluje jakýkoli karton, který aktuálně nebereme do sběru starého papíru, aby ho neničili, ale naopak co nejdříve zaslali do školy. V průběhu roku ho budeme několikrát využívat pro své výrobky. Dá se sice i koupit, dle mého soudu je to ale zbytečně drahý “odpadový” materiál. Hodit se bude jakákoli velikost. Druhá prosba směřuje ke sběru krabic od mléka, příp. od džusu či jiné tekutiny. V příštích týdnech se nám budou hodit na stavbu pyramidy, sejde-li se jich hodně, musí však mít všechny stejný rozměr, tedy kvádr o rozměrech plus mínus 16 cm x 9,5 cm x 6 cm. Děkuji.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Aktuálně 19. 9. 2023

Po dnešních dvou hodinách výuky Virtuálních cestovatelů eviduji pouze devět plateb na materiálové vybavení předmětu. Jednoduché počty vedou k závěru, že ještě dvanáct dětí nezaplatilo 100,-- Kč, i když už čerpají materiál ze společných peněz zakoupený, viz fotografie k výrobě sopek (soda, jar, ocet, potravinářské barvivo, alobal). Prosím tímto o zaslání financí na příští úterý 26. 9. 2023, neboť jsem již objednala další věci (výkresy, lepidla, izolepy, samotvrdnoucí hmotu, keramickou hlínu apod.). Pokud nedojde k včasné úhradě, budu kontaktovat třídní učitele a jejich prostřednictvím žádat zjednání nápravy.

Pro zvídavé děti, a možná spíše rodiče, neboť je třeba číst titulky, přidávám tip na hezký dokument o období, které jsme nyní s cestovateli navštívili. Jedná se o seriál s názvem Prehistorická planeta. Využívá nejmodernějších způsobů animace, zvířata jsou skutečně jako živá. Internet nabízí hned několik možností, kde se dá zhlédnout. Tak vzhůru do pravěku!

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Vážení rodiče,

v letošním školním roce 2023/2024 se budu s Vašimi dětmi pravidelně setkávat ve volitelném předmětu Virtuální cestovatelé. 

V úvodní hodině si děti samy sepsaly témata, a vytvořily tak náplň předmětu na celý školní rok. Rády by se něco naučily, ale i tvořily a vyráběly. V jeho průběhu si tak budeme osvojovat nejenom teoretické znalosti, ale také rozvíjet praktické dovednosti. Pro tuto část budeme téměř vždy potřebovat pomůcky. Každá třída však disponuje jinými zásobami pomůcek, proto je nemohu čerpat jednotně, navíc některé z nich se ve třídě nenachází (samotvrdnoucí hmota, ocet, špagety apod.). Děti by si je mohly opatřovat samy. Ze zkušenosti však vím, že stačí dva tři zapomnětlivci a práce je znemožněna jednotlivci nebo i celé skupině.

Proto si dovoluji navrhnout vytvoření materiálového fondu určeného pouze pro tento předmět, do něhož vložíte předpokládané roční náklady 100,-- Kč, vyúčtování k nahlédnutí kdykoli u mne. I tak se ale určitě ještě stane, že Vás budu prosit o pomoc při opatřování záležitostí, které výše zmíněnými způsoby zajistit nelze (krabice, zbytky látek, zbytky vlny atd.). V takovém případě budu žádost prezentovat ve výuce Vašim dětem a zveřejním ji také na této stránce. Za Vaši součinnost již nyní předem děkuji.

Na dobrou spolupráci s Vámi a školní rok plný inspirace Vašimi dětmi se těší

Pavla Kubišová